TECHNIKA #3
Volvo od Bumaru – symbol strażackich podnośników w PolsceSCH-40 Volvo FM-12
Pewna era produkcji polskich podnośników do straży pożarnej na podwoziu Volvo zakończyła się już dawno. Teraz ze świecą szukać już nawet w podziale bojowym Jednostek Ratowniczo-Gaśniczych podnośnika firmy Bumar Koszalin na podwoziu Volvo. Dlatego tym bardziej postanowiliśmy uwiecznić stacjonujący wciąż egzemplarz w JRG-5 Gdańsk.
To pojazd wyprodukowany na początku XXI wieku. Posiada on napęd 6×4, a jego charakterystyczną cechą jest podnośnik o wysięgu 40 metrów z koszem o udźwigu 365 kg.
WYPOSAŻENIE SAMOCHODU:
Podnośnik idealnie sprawdza się w dzielnicach zabezpieczanych przez JRG-5 Gdańsk, ze względu na swój wysięg maksymalny, co pozwala podejmować działania nawet przy jednych z wyższych obiektów stolicy Pomorza.
Jest on wyposażony również w podstawowy sprzęt typu pilarki i przecinarki czy armaturę wodno-pianową. Najczęstszymi interwencjami, do których jest dysponowany omawiany podnośnik to niezaprzeczalnie pożary mieszkań, a także usuwanie pochylonych drzew nad drogami na skutek silnych podmuchów wiatru.
Mimo swojego wieku wóz dobrze się sprawuje. Oczywiście jak w wielu innych przypadkach ma swoich zwolenników i przeciwników. Na tę chwilę jest to jeden z najstarszych podnośników na terenie trójmiasta – jednak nie zapowiada się, aby był on w najbliższym czasie zastępowany nowszym nabytkiem.
Jak wspomnieliśmy na początku podnośniki na podwoziu Volvo w takim wydaniu nie są produkowane przez firmę Bumar Koszalin od wielu lat. Warto nadmienić, iż firma została przejęta przez bielskiego producenta wozów strażackich Wawrzaszek WISS i zmienia nieco założenia w swoim działaniu. Teraz najczęściej z ich fabryki wyjeżdżają podnośniki z drabinami marki MAN oraz Scania.